Samenwerkingsverband Stichting B.A.S.M. en Golfslagadvies Groningen

© 2014 - now • Privacy Policy • Terms of Use

 


                                
                                        

                   

 

 

 

Scheepswerven uit het heden, diverse berichten.

 

 

 

* Nog hoop voor Scheepswerf Grave * >> BRON
GRAVE 25/4/
Er bestaat nog een kleine kans dat Scheepswerf Grave niet failliet gaat.
Maar volgens curator Remco Michielsen is dat geheel afhankelijk van de medewerking van de gemeente Grave.
De curator vindt, evenals werfdirecteur Robert van Kessel, een gedoogconstructie voor Scheepswerf Grave geen optie.
Dit aanbod deed de gemeente om het mogelijk te maken eenmalig twee passagiersschepen van 135 meter te bouwen.
Van Kessel vroeg daarop echter uitstel van betaling aan.
Het personeel kreeg ontslag.
Van Kessel eist een structurele oplossing voor de werf.
Hij wil ook in de toekomst 135-meterschepen kunnen blijven bouwen.
Volgens Michielsen is de werf nog steeds levensvatbaar.
Zo is de opdrachtgever van de twee 135-meter schepen volgens hem nog steeds van plan de schepen in Grave te laten bouwen.
*** | Schuttevaer.nl


* Verzet tegen herrie scheepswerf * >> BRON
HANSWEERT 25/4/12
De gemeenten Kapelle en Reimerswaal zijn niet van plan zich neer te leggen bij een vergunning voor Scheepswerf Reimerswaal in Hansweert om meer geluid te produceren.
De provincie heeft deze week een gedoogbeschikking afgegeven om het schip SCH123-Zeeland te hydrojetten.
Dat is reinigen met water onder zeer hoge druk.
Dat maakt enorm veel lawaai.
Met de gedoogbeschikking kunnen de gemeenten nog wel leven, al is het morrend, maar een structurele mogelijkheid om twaalf dagen per jaar herrie te maken gaat Kapelle en Reimerswaal te ver.
<< | Prov Zeeuwse Courant


* Kooiman Groep ontwikkelt sleepboot voor Russische Probus Mare Marine Ltd. * >>
DORDRECHT 23/4/12
De Kooiman Groep ontwikkelt voor het Russische Probus Mare Marine Ltd. een sleepboot, de BNR200, met ijsklasse 1A Super.
De sleepboot wordt ingezet in de omgeving Nova Zembla, en de ijsklasse 1A Super is daarbij zeer belangrijk.
Door het vele ijs is de werkbare periode op Nova Zembla slechts enkele maanden in het jaar.
Het is dus van belang dat de boot optimaal presteert in die korte tijd.
De bouw van het casco zal plaatsvinden in het buitenland; de bouw van het dekhuis en de afbouw van het schip zal bij Scheepswerf Kooiman zijn.
De BNR200 moet in maart 2013 worden opgeleverd.
<< | VNSI.nl


* De Waal ontwikkelt demontabel roer * >> BRON
WERKENDAM 23/4/12
De Waal heeft een nieuw, eenvoudig te demonteren roer ontwikkeld voor middelgrote zeeschepen en megajachten.
Bij dit Pacific Rudder kan het roerblad na verwijdering van één borgpen worden losgetrokken.
De eerste nieuwe roeren zijn onlangs gemonteerd achter een bij IHC gebouwde hopperzuiger.
Er zijn momenteel roeren in aanbouw voor een tweede hopperzuiger bij IHC en een superjacht van de De Vries in Aalsmeer.
Bij het nieuwe roertype wordt de roerkoning ruim een meter in een in het roer gelaste koker gedrukt.
Dit systeem vangt de op het roer staande buig- en torsiekrachten beter op', zegt engineer Paul Maas van De Waal.
Bij traditionele demontabele roeren worden roerblad en roerkoning vaak met elkaar verbonden via een flens op de roerkoning en een lasflens op het roerblad.
Hoe degelijk ook gemaakt, door de grote buigkrachten ontstaan dan op den duur toch scheurtjes rond de lasflens.
*** | Schuttevaer.nl
'Hooglied' voor machinefabriek De Waal'


* Hoebée bouwt nieuwe dwarshelling * >> BRON
DORDRECHT 22/4/12
Scheepswerf Hoebée in Dordrecht legt momenteel de laatste hand aan een 150 meter lange en 41 meter brede dwarshelling.
De helling is geschikt voor schepen van 15 tot 150 meter, met breedtes van 5 tot 25 meter en een maximaal gewicht van 4200 ton.
De nieuwe helling van Hoebée vervangt de oude helling die plaats bood aan schepen tot 110 meter lengte.
De nieuwe helling is volgende maand klaar. Op zeven hellingbanen staan 14 stikstofgeveerde hellingwagens die met zeven lieren omhoog worden getrokken.
De vering zorgt voor een gelijkmatige verdeling van het scheepsgewicht over de hellingwagens.
ŒIn elke hellingwagen zorgen zes met stikstof gevulde cilinders voor de vering. Eén per wielstel‚, zegt directeur Wim Kooiman.
*** | Schuttevaer.nl


* Doek valt alsnog voor Scheepswerf Grave * >> BRON
GRAVE 18/4/12
Scheepswerf Grave heeft alsnog uitstel van betaling aangevraagd, de ruim 60 medewerkers kregen dinsdagochtend van directeur Robert van Kessel ontslag aangezegd.
Hoewel de gemeente vorige week het bouwen van twee 135-meterschepen nog wilde gedogen vond Van Kessel dit aanbod te weinig zekerheden bieden.
De vlag hangt dinsdag halfstok op Scheepswerf Grave.
Op de poort hangt een spandoek met de tekst 'Met B&W aan het roer, gaat de werf naar de mallemoer'.
Binnen vertelt Van Kessel rond 10 uur zijn personeel het slechte nieuws.
De werfdirecteur gaf na de raadsvergadering van vrijdag al aan twijfels te hebben bij de gedoogconstructie die de gemeente Grave heeft bedacht.
Hij wilde een structurele oplossing, zodat hij ook voor de toekomst na 2015 orders kon blijven aannemen voor schepen langer dan 110 meter.
Onduidelijkheid over wat na 1 januari 2015 wel of niet mag, stemde hem somber.
** | Schuttevaer.nl
'Verhagen wil praten over scheepswerf'


* Grave beslist vrijdag over lot scheepswerf * >> BRON
GRAVE 10/4/12
De gemeenteraad buigt zich komende vrijdag in een extra vergadering over de vraag of de scheepswerf in Grave mag uitbreiden, zo is dinsdagavond op het stadhuis besloten.
Medewerkers en sympathisanten van de scheepswerf zijn dinsdagavond in optocht van de met sluiting bedreigde werf naar het stadhuis getrokken.
Met de protestmars hopen ze te bereiken dat de gemeente snel regelt dat de werf schepen met een lengte van 135 meter mag gaan bouwen.
Staat de gemeente dat niet toe, dan volgt er ontslag voor alle 60 personeelsleden en gaat de werf failliet.
De werf mag nu schepen van maximaal 110 meter bouwen, maar zit zonder werk.
Twee opdrachten voor boten van 135 meter liggen volgens de werfdirectie voor het oprapen.
Maar dan moet het bestemmingsplan veranderd worden of moet het bedrijf een ontheffing krijgen.
Burgemeester en wethouders voelen daar niets voor.
<< | de Gelderlander + video


* Collectief ontslag werf, 'met dank aan Grave' * >> BRON
GRAVE 5/4/12
Scheepswerf Grave heeft collectief ontslag aangevraagd voor alle zestig werknemers.
De scheepswerf kan namelijk twee grote orders niet aannemen omdat de gemeente niet meewerkt.
De huidige vergunning staat namelijk niet toe dat er schepen langer dan 110 meter in Grave gebouwd mogen worden, terwijl er twee orders liggen voor boten van 135 meter.
Verder is de vraag naar nieuwbouw en reparatie van kleinere boten verminderd.
<< | de Gelderlander


* Sterke winststijging voor Damen Shipyards * >>
GORINCHEM 28/3/11
Damen Shipyards, de grootste scheepsbouwer van Nederland, heeft de winst in 2010 sterk zien stijgen.
Het bedrijf boekte vorig jaar een winst vóór belasting van EUR 140 mln, zo staat in het jaarverslag van de scheeepsbouwer
. De hoogte van de winst is veel hoger dan in 2009 (EUR 82 mln), dat een goed jaar was voor de scheepsbouw.
Het resultaat is óók verrassend omdat bestuursvoorzitter René Berkvens in mei vorig jaar in een gesprek met deze krant voor 2010 nog rekening hield met een winst vóór belasting van tussen EUR 50 mln en EUR 60 mln.
Hij zei destijds dat als gevolg van de recessie er minder nieuwe opdrachten binnen kwamen en er sprake was van druk op de priijzen.
In het weekeinde was bij Damen niemand bereikbaar voor een toelichting op de jaarcijfers.
In het jaarverslag spreekt het bedrijf zelf van een 'uitstekend resultaat' over 2010.
*** | FD.nl


* Den Breejen neemt Welgelegen over * >> BRON
LAUWERSOOG/SLIEDRECHT 27/1/11
Eigenaar Dries Bouma heeft Scheepswerf Welgelegen te Lauwersoog verkocht.
Nieuwe eigenaar is onderhouds- en schildersbedrijf Den Breejen uit Sliedrecht.
Den Breejen gaat de scheepswerf een refit geven en op termijn uitbreiden.
Den Breejen is als schildersbedrijf marktleider in de Nederlandse scheepsnieuwbouw, maar heeft geen link met de visserij.
Het contact met Dries Bouma is vorig jaar toevallig gelegd toen Den Breejen werkte aan een bunkerschip in de haven van Lauwersoog.
De markante voorman van Welgelegen is 64 jaar en wil het rustiger aan gaan doen.
,,Hoewel ik nog heel wat plannen heb op m´n ouwe dag hoor, want ik ben nog niet versleten‚‚, aldus Bouma, die over de aard van deze plannen nog geen uitspraken wil doen.
*** | Visserijnieuws


* Scheepswerf Den Breejen mag niet meer afbouwen in gemeentehaven * >> BRON
HARDINXVELD-GIESSENDAM 27/1/10
Scheepswerf Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam mag geen schepen meer repareren of afbouwen in de gemeentehaven van Hardinxveld-Giessendam.
Dat heeft de Raad van State beslist in het beroep dat de scheepswerf had aangespannen tegen de provincie Zuid-Holland, die de werf met een dwangsom dreigde.
De Raad van State stelde de provincie echter in het gelijk.
Bij een overtreding van het verbod mag de provincie de scheepswerf nu een dwangsom van 50.000 euro opleggen.
De advocaat van de werf had juist over de hoogte van de dwangsom geklaagd, omdat die niet in verhouding zou staan tot de ernst van de overtreding.
Bovendien gebruikte de werf de haven al 30 jaar, zonder ingrijpen van de gemeente.
De Raad van State vindt de maatregel echter terecht en niet buitensporig.
Volgens de Raad van State geeft het jarenlange illegale gebruik de werf niet het recht om dan maar te blijven doorgaan in de haven.
*** | Schuttevaer.nl


* Het wordt steeds stiller op de werf * >> BRON
STROOBOS 5/3/10
Dankzij een overvolle orderportefeuille kan de Nederlandse scheepsbouw nog even vooruit.
Maar veel werven hebben al een jaar geen nieuwe opdrachten gekregen.
Nu zijn wij aan de beurt.
‚ Bij Barkmeijer Shipyards in het Friese gehucht Stroobos lijkt de mondiale crisis in de scheepvaart ver weg; het barst er van de bedrijvigheid.
In de donkere scheepsloods daalt op tal van plaatsen een vonkenregen neer.
Stukken staal worden aan elkaar gelast om uiteindelijk te eindigen als 130 meter lange scheepsrompen.
We kunnen nog tot halverwege 2011 vooruit‚, zegt directeur Jos de Groot, terwijl hij een rondleiding geeft over de werf waar al sinds 1850 schepen worden gebouwd.
We zijn hier ooit begonnen met Skûtsjes, tegenwoordig bouwen we alleen zeeschepen‚, aldus De Groot, die gekleed gaat in een blauwe schipperstrui.
*** | de Volkskrant


* Scheepswerven moeten poort sluiten * >> BRON
SLIEDRECHT 5/3/10
Scheepsbouwer IHC Merwede uit Sliedrecht stoot twee van zijn vijf werven af.
Het gaat om de locaties in Hardinxveld-Giessendam en Heusden.
Honderden tijdelijke krachten verliezen hun baan.
Vaste werknemers worden naar andere werven overgeplaatst.
Volgens Goof Hamers, directeur van IHC Merwede, zijn de maatregelen nodig om de crisis in de scheepsbouw het hoofd te bieden.
Er worden bijna geen nieuwe schepen meer besteld.
Onze orderomzet is in 2009 met de helft gedaald.
Daarmee doen wij het vergeleken met veel andere werven nog geeneens zo beroerd.
Toch hou ik er rekening mee dat ons bedrijf kleiner wordt‚, aldus Hamers.
De scheepsbouw wordt momenteel als een van de allerlaatste industrieën hard getroffen door de wereldwijde crisis, zegt Martin Bloem, directeur van brancheorganisatie Scheepsbouw Nederland.
*** | de Volkskrant
'IHC Merwede stopt met bouwen van schepen in Heusden'


Helft werfcapaciteit verdwijnt' * >> .
ROTTERDAM 24/2/10
De Europese scheepsbouw krijgt de komende drie jaar zware klappen.
Een flink aantal werven, met name de werven die grote schepen bouwen, overleven de crisis niet.
Dat stelde scheepsbouwer Kommer Damen op het vorige week op de SS Rotterdam gehouden symposium Rotterdam Maritime Industry.
Damen verwacht dat vijftig procent van de Europese werfcapaciteit (in tonnage) de komende drie jaar voor de bijl gaat.
De Europese ontwikkelingen zijn dramatisch, maar we moeten hier in Nederland niet al te somber zijn', stelde de Œcaptain of the European shipping industry'.
De gespecialiseerde en kleine Nederlandse werven staan er veel beter voor.
Het zou goed kunnen dat Nederland na de crisis het grootste scheepsbouwland van Europa is.'
*** | Schuttevaer.nl


Scheepsbouwer Damen gaat werf exploiteren in Qatar * >>
GORINCHEM 21/1/10
De Nederlandse scheepsbouwer Damen Shipyards gaat samen met rederij Qatar Gas Transport een scheepswerf exploiteren in de haven Ras Laffan in Qatar.
Dat hebben beide partijen vanochtend bekendgemaakt.
Het initiatief past in het streven van het emiraat aan de Perzische Golf om een vooraanstaande internationale positie op te bouwen in de scheepsnieuwbouw en scheepsreparatie.
De nieuwe werf is bedoeld voor de bouw van alle typen schepen met een lengte tot 120 meter.
Daarmee kan de groeiende olie- en gasindustrie in Qatar worden ondersteund.
Ook moet de joint-venture een bijdrage leveren aan de expansie van de maritieme industrie in het golfstaatje.
*** | FD.nl


* Scheepswerf H. van Gemert failliet * >> .
NIJMEGEN 18/12/09
Scheepswerf H. van Gemert in Nijmegen is failliet. Door het faillissement verliezen 35 mensen hun baan.
Dagblad De Gelderlander meldt dat curator Coen Houtman met instemming van directeur Hennie van Gemert het faillissement heeft aangevraagd.
Houtman zag geen heil in surseance van betaling en vroeg bij het UWV een voorschot voor het salaris aan.
H. van Gemert scheepsreparatie- en constructiebedrijf beschikt in Nijmegen over een kade van 135 meter met inpandige werkplaatsen voor alle voorkomende staal-, aluminium- en roestvaststaalwerkzaamheden.
De werf doet in nieuwbouw- en reparatieactiviteiten van alle soorten vaartuigen zoals: duwboten, drogelading schepen, tankschepen, sleepboten, hotel- en passagierschepen Tevens beschikt H. van Gemert over een uitgebreid onderdelenmagazijn en is vrijwel direct gelegen aan de Waal.
<< | Schuttevaer.nl


* 60 jaar scheepsreparatie in Amsterdam-Noord * >>
AMSTERDAM 14/12/09
Met het uitbrengen van een jubileumboek is onlangs herdacht dat 60 jaar geleden aan de noordzijde van het IJ, waar het Amsterdam-Rijnkanaal en het IJ samenkomen, de Oranjewerf is opgericht.
Destijds met als doel reparaties aan rijnschepen en coasters uit te voeren.
Tegenwoordig worden op deze werf ook tankers, reefers, slepers, vissersschepen, offshore- en baggervaartuigen gerepareerd.
Officieel werd de Oranjewerf in Amsterdam op 28 november 1949 opgericht.
Hierbij waren maar liefst 28 participanten, waaronder Verschure & Co. en de in die tijd bekende rederij KNSM, betrokken.
Achtereenvolgens werd een hellinghaven gegraven, een helling met zeventien banen aangelegd en een voormalige hangar als smederij ingericht.
Op 11 april 1951 kon het eerste schip worden gehellingd.
*** | VNSI


* IHC legt werf 'in de mottenballen' * >>
HARDINXVELD-GIESSENDAM 28/11/09
Het wordt stil bij de werf van IHC Merwede aan de Rivierdijk in Hardinxveld-Giessendam vanaf maart 2010. Dan sluit de helling, waar de schepen normaal worden gebouwd.
De IHC-directie heeft het personeel meegedeeld dat de werf tijdelijk 'in de mottenballen wordt gelegd'.
Voor het eerst in het 107-jarig bestaan van de werf zal het stil zijn in de scheepshal.
De personeelsleden kregen het bericht onlangs persoonlijk te horen van de IHC-directie.
Gedwongen ontslagen vallen er niet, maar zo'n honderd personeelsleden moeten (als ze dat willen) wel in Krimpen aan de IJssel aan de slag.
De productie voor de offshore wordt naar de grotere IHC werf verplaatst, waar meer capaciteit is.
In Hardinxveld-Giessendam wordt voorlopig wel de ontwerpafdeling én in- en verkoop gehandhaafd, waar zo'n tweehonderd personeelsleden werken.
** | Internetkrant voor Zuid-Holland Zuid


* Gebr. Kooiman heeft alles in huis * >> .
ZWIJNDRECHT 7/11/09
Scheepswerf Gebr. Kooiman uit Zwijndrecht bestaat 125 jaar.
Het door Rinus en Wim Kooiman geleide familiebedrijf werd in 1884 opgericht door betovergrootvader Dirk Kooiman.
Hij kocht van ene Arie Visser zijn scheepswerf aan de Ringdijk.
Visser had geen nazaten en Dirk had geen werk meer, omdat de scheepswerf in Puttershoek waar hij tot dan toe werkte, moest worden verkocht.
Na het overlijden van Dirk Kooiman werd de werf geleid door zoons Jan, Klaas en Arie.
Zij werden op hun beurt weer opgevolgd door Arie's zoon Leen.
In 1926 werd de werf gered door F. B. Van Ingen Schenau.
Hij schoot het in financiële problemen verkerende bedrijf te hulp en bleef ruim vijftig jaar firmant.
In 1978 verkocht hij zijn aandelen.
Toen hadden de zes zonen van de in 1974 overleden Leen Kooiman het stokje al overgenomen.
Vier zonen bleven op de werf actief.
*** | Schuttevaer.nl


* Grote nieuwe werf vestigt zich in Kampen * >> .
KAMPEN 31/10/09
Een grote nieuwe scheepswerf gaat zich vestigen aan de Zuiderzeehaven in Kampen.
Dat heeft ontwikkelingsmaatschappij Zuiderzeehaven bekendgemaakt.
Het gaat om een nieuwe werfcombinatie, LEA Shipyard geheten, die megajachten met lengtes tot 140 meter wil gaan bouwen en ‘refitten'.
Peter Dam van het in Hengelo gevestigde Magu Nederland, dochterbedrijf van het Duitse Magu Bausysteme GMBH, is de woordvoerder van het consortium achter LEA Shipyard.
‘Er komen drie met deuren afsluitbare drydocks aan het havenkanaal met een lengte van 140 meter en een breedte van dertig meter.
Verder komen er zeven overdekte hallen rond de dokken.
Die worden tachtig meter lang, dertig meter hoog en dertig meter breed.'
*** | Schuttevaer.nl


* Provincie verleent Hoebee onmogelijke vergunning * >> .
DEN HAAG 17/10/09
De Raad van State vernietigt vrijwel zeker de nieuwe milieuvergunning voor scheepswerf Hoebee in Dordrecht.
Dat bleek vorige week tijdens een rechtszitting bij de Raad in Den Haag.
De scheepswerf maakte zelf bezwaar tegen de vergunning die de provincie Zuid-Holland verleende, omdat die tot onwerkbare situaties leidt.
Tijdens de zitting bleek dat de opsteller van de vergunningvoorschriften geen groot taalgevoel moet hebben.
De voorschriften zijn daardoor zo geformuleerd, dat ze tot absurde gevolgen leiden.
Dat moest ook de woordvoerder van de provincie Zuid-Holland erkennen na aandringen van staatsraad W. Sorgdrager.
Het optreden van de oud-minister van Justitie zorgde ervoor dat een enkel voorschrift meteen werd ingetrokken.
Maar de woordvoerder ging niet met alle wensen mee.
Dat zal de Raad ongetwijfeld nog afstraffen.
*** | Schuttevaer.nl


* Friesland in spagaat met werfvergunning * >> .
OSINGAHUIZEN 11/10/09
De overlast van de activiteiten van scheepswerf Syperda-Talsma in Osingahuizen bij Heeg is aanvaardbaar, zegt de provincie Friesland.
Desondanks weigerde diezelfde provincie onlangs een nieuwe milieuvergunning aan de werf te verstrekken vanwege onaanvaardbare overlast.
Volgens de provincie is er toch geen sprake van tegenspraak.
Dit op zijn minst opmerkelijke standpunt van de provincie kwam onlangs naar voren tijdens een rechtszitting bij de Raad van State.
Ter discussie stonden de bestemmingsplannen waarin de activiteiten van de werf en de bijbehorende geluidszone zijn vastgesteld.
De werf die schepen repareert en restaureert, is in de loop der tijd veranderd en dat moest in nieuwe bestemmingsplannen worden geregeld.
*** | Schuttevaer.nl


 

 

 

Heeft U tips van zaken die van belang zijn om te vermelden MAIL ONS
De makers van deze website stellen het zeer op prijs, wanneer U via bovenstaande mail eventuele gebroken links wilt melden.

 

* De links op deze pagina veelal afkomstig uit de pers en vaak verkregen via Vaart.NL!
Links zijn verwijzingen naar de bron, de bronnen kunnen een link verwijderen, helaas krijgen wij daarvan geen bericht, dus in dat geval: Sorry.
Ontdekt U een gebroken link stuur ons even een MAILBERICHT


 

 

 

 

 

 

Links